Ma1B
Här kan elever som läser Ma1B följa sin kursplaneringplanering. Håll dig uppdaterad på vad som ska göras på lektionerna och se till att alltid ha med dator, kollegieblock, penna, sudd, linjal och räknare. Dator håller skolan med och du kan låna en enkel miniräknare men vi rekommenderar alla att köpa en egen. Kollegieblock, penna, sudd och linjal håller ni med själva. Vi kommer till större delen arbeta med material från förlaget Natur & Kulturs digitala läromedel Nok Flex och från matematikboken Matematik 5000 1B. Du kommer ha tillgång till klassuppsättningar med matteböcker i klassrummet men om du vill ha en egen hemma så rekommenderas du att köpa en. I slutet av kursen kommer ni skriva nationella prov på kursinnehållet. Det nationella provet ska enligt skolverket särskilt beaktas vid betygsättning. Du kan läsa mer om likvärdig bedömning i den här rapporten från Skolverket. Betyg sätts utifrån resultat på Nationella prov, delkursprov och skolverkets kunskapskrav.
Arbetsområde 1: Aritmetik och Algebra
v33
Ons: Vår första lektion. Introduktionsdiagnos.
Tor: Vi går igenom vilka moment som kapitlet kommer behandla. Vi diskuterar talens betydelse och historia och vilka typer av tal det finns.
v34
Mån: Vi repeterar prioriteringsreglerna och räkneregler för räkning med negativa tal
Ons: Vi diskuterar olika metoder för att jämföra tal i bråkform och arbetar med begreppet MGN.
Tor: Vi repeterar de fyra räknesätten med tal i bråkform. Addition - Subtraktion - Multiplikation - Division
v 35
Mån: Vi arbetar med tal i decimalform och diskuterar avrundningsregler
Ons: Vi arbetar med algebraiska uttryck och jämför dem med varandra. Vi bestämmer villkor som hjälper oss att storleksordna uttryck genom likheter och olikheter (>,< och =)
Tor: Vi arbetar med algebraiska uttryck
v36
Mån: Vi arbetar med linjära ekvationer och repeterar balansmetoden och ekvationslösning i flera steg.
Ons: Vi arbetar med problemlösning med ekvationer.
Tor: Vi repeterar parenteshantering och räkneregler för parentesberäkningar.
v37
Mån: Vi tolkar uttryck med parenteser och löser ekvationer med parentesuttryck
Ons: Vi arbetar med ekvationer med nämnare samt ekvationer där den obekanta finns i nämnaren.
Tor: Vi arbetar med tillämpning av ekvationslösning som problemlösningsmetod.
v38
Mån: Vi repeterar procentbegreppet och enklare procentberäkningar.
Ons: Vi undersöker ett av matematikens stora mysterier. Fibonaccis talföljd och det gyllene snittet, även kallat guds tal (i konkurrens med andra tal som också kallats guds tal t ex: Pi och talet 60). Vi ser en kort film om det gyllene snittet och låter oss förtrollas av att matematiken finns överallt.
Tor: Vi diskuterar och använder förändringsfaktorer för att tolka och skapa förändringar.
v39
Mån: Vi arbetar med upprepade procentuella förändringar.
Ons: Vi arbetar med begreppet moms kopplat till t ex förändringsfaktorerna 0,88 och 1,12
Tor: Vi arbetar med repetition av kapitel 1
v40
Mån: FRÅGA OLLE: Frågestund inför kapitel-prov. Ni har innan den här lektionen pluggat till provet och kan nu ställa frågor om sånt ni tycker är svårt och vi löser uppgifter tillsammans på tavlan. En sak du kan göra för att förbereda dig inför provet är att arbeta med gamla nationella prov från Ma1B. Dom hittar du under fliken Arbetsuppgifter/Gymnasiet i menyn högst upp.
Ons: KAPITEL-PROV Kap1
Arbetsområde 2: Potenser och formler
v40
Ons: Introduktion arbetsområde 2 (Kap 2-3) "Procent, Formler och Funktioner"
Tor: Potenser, terminologi och potenslagar
v41
Mån: Vi diskuterar vad det innebär att en potens har exponenten "noll" och vad en negativ exponent innebär.
Ons: Vi fortsätter arbeta med potenslagar
Tor: Vi löser potensekvationer och studerar hur rötter kan skrivas med en exponent istället för ett rottecken
v42
Mån: Vi fortsätter med Potensekvationer
Ons: Ekvationslösning med digitala verktyg. Digital illustration av potensekvation.
Tor: Multiplikation av uttryck
v43
Mån: Faktorisera uttryck
Ons: Förenkla uttryck både manuellt och digitalt
Tor: Manipulering av formler
v44 HÖSTLOV
v45
Mån: Geometriska formler
Ons: Att beskriva mönster algebraiskt
Tor: Definitionen av ett linjärt samband
v46
Mån: Värdetabeller och koordinatsystem
Ons: Att beskriva linjära samband grafiskt
Tor: Att beskriva linjära samband grafiskt med digitala hjälpmedel
v47
Mån: Problemlösning med hjälp av grafer
Ons: Problemlösning med hjälp av grafer med digitala hjälpmedel
Tor: Att tolka k-värden och m-värden utifrån en linjär graf
v48
Mån: Bestäm en linjär funktion utifrån 2 givna punkter
Ons: Parallella linjer och skärningspunkter
Tor: Vi använder symboler för likhet och olikhet när vi beskriver linjära likheter och intervall
v49
Mån: Begreppet f(x) (Läses f av x): Vi diskuterar funktionsbegreppet. Vi illustrerar funktioner som grafer och ekvationer som korsande funktioner.
Ons: Problemlösning med grafisk metod med och utan digitala hjälpmedel
Tor: Tårtljuset - laboration
v50
Mån: Simhallen - Grupparbete
Ons: Vi diskuterar begreppen definitionsmängd och värdemängd
Tor: Exponentialfunktioner
v51
JULLOV - JULLOV - JULLOV
v2
Mån: Vi fortsätter arbeta med exponentialfunktioner och studerar skillnaden mellan dessa och linjära funktioner.
Ons: Vi löser potensfunktioner
Tor: Vi studerar samband mellan funktion och graf
v3
Mån: Vi arbetar hela veckan med matematiska modeller
Ons: Se ovan
Tor: Se ovan
v4
Mån: Vi repeterar kap 2 inför provet
Ons: Vi repeterar kap 2 inför provet
Tors: Vi repeterar kap 3 inför provet
v5
Mån: Vi repeterar kap 3 inför provet
Ons: PROV kl 08:00-10:00 (AULAN) (Ledigt på matten på eftermiddagen)
Tor: Kompletterande digitalt prov