Ma1B
Här kan elever som läser Ma1B följa sin kursplaneringplanering. Håll dig uppdaterad på vad som ska göras på lektionerna och se till att alltid ha med dator, kollegieblock, penna, sudd, linjal och räknare. Dator håller skolan med och du kan låna en enkel miniräknare men vi rekommenderar alla att köpa en egen. Kollegieblock, penna, sudd och linjal håller ni med själva. Vi kommer till större delen arbeta med material från förlaget Natur & Kulturs digitala läromedel Nok Flex och från matematikboken Matematik 5000 1B. Du kommer ha tillgång till klassuppsättningar med matteböcker i klassrummet men om du vill ha en egen hemma så rekommenderas du att köpa en. I slutet av kursen kommer ni skriva nationella prov på kursinnehållet. Det nationella provet ska enligt skolverket särskilt beaktas vid betygsättning. Du kan läsa mer om likvärdig bedömning i den här rapporten från Skolverket. Betyg sätts utifrån resultat på Nationella prov, delkursprov och skolverkets kunskapskrav.
Arbetsområde 1: Aritmetik & Algebra
v33
Tor: Vår första lektion. Vi går igenom hur terminen kommer se ut, var ni hittar planeringen och hur ni kommer examineras. Vi skriver också en Introduktionsdiagnos och testar inloggning i NOKflex (vår digitala mattebok).
Fre: Vi går igenom vilka moment 1:a kapitlet kommer behandla. Vi diskuterar talens betydelse och historia och vilka typer av tal det finns. Vi fokuserar på de negativa talen (fyra räknesätt). Vi arbetar med kap 1.1 som ska göras klar senast måndag.
v34
Tis: Vi repeterar prioriteringsreglerna och räkneregler för räkning med negativa tal. Idag ska vi bli klara med kap 1.1 i NOKflex.
Tor: Vi diskuterar olika metoder för att jämföra tal i bråkform och arbetar med begreppet MGN.
Fre: Vi repeterar de fyra räknesätten med tal i bråkform. Addition - Subtraktion - Multiplikation - Division
v 35
Tis: Vi arbetar med tal i decimalform och diskuterar avrundningsregler
Tor: Inskolningssamtal i Zoom på förmiddagen och invigningsfest på eftermiddagen
Fre: Vi arbetar med algebraiska uttryck och jämför dem med varandra.
v36
Tis: Vi arbetar med linjära ekvationer och repeterar balansmetoden och ekvationslösning i flera steg.
Tor: Vi arbetar med problemlösning med ekvationer.
Fre: Vi repeterar parenteshantering och räkneregler för parentesberäkningar.
v37
Tis: Vi tolkar uttryck med parenteser och löser ekvationer med parentesuttryck
Tor: Vi arbetar med ekvationer med nämnare samt ekvationer där den obekanta finns i nämnaren.
Fre: Vi arbetar med tillämpning av ekvationslösning som problemlösningsmetod.
v38
Tis: Vi repeterar procentbegreppet och enklare procentberäkningar.
Tor: Vi undersöker ett av matematikens stora mysterier. Fibonaccis talföljd och det gyllene snittet, även kallat guds tal (i konkurrens med andra tal som också kallats guds tal t ex: Pi och talet 60). Vi ser en kort film om det gyllene snittet och låter oss förtrollas av att matematiken finns överallt.
Fre: Vi diskuterar och använder förändringsfaktorer för att tolka och skapa förändringar.
v39
Tis: Vi arbetar med upprepade procentuella förändringar.
Tor: Vi arbetar med begreppet moms kopplat till t ex förändringsfaktorerna 0,88 och 1,12
Fre: Vi arbetar med repetition av kapitel 1
v40
Tis: FRÅGA OLLE: Frågestund inför kapitel-prov. Ni har innan den här lektionen pluggat till provet och kan nu ställa frågor om sånt ni tycker är svårt och vi löser uppgifter tillsammans på tavlan. En sak du kan göra för att förbereda dig inför provet är att arbeta med gamla nationella prov från Ma1B. Dom hittar du under fliken Arbetsuppgifter/Gymnasiet i menyn högst upp.
ONSDAG 08:00-10:00 (AULAN): KAPITEL-PROV Arbetsområde 1 (Kap 1)
Arbetsområde 2: Procent, Formler & Funktioner
v40
Tors: Introduktion arbetsområde 2 (Kap 2-3) "Procent, Formler och Funktioner"
Fre: Potenser, terminologi och potenslagar
v41
Tis: Vi diskuterar vad det innebär att en potens har exponenten "noll" och vad en negativ exponent innebär.
Tors: Vi fortsätter arbeta med potenslagar
Fre: Vi löser potensekvationer och studerar hur rötter kan skrivas med en exponent istället för ett rottecken
v42
Tis: Vi fortsätter med Potensekvationer
Tor: Ekvationslösning med digitala verktyg. Digital illustration av potensekvation.
Fre: Multiplikation av uttryck
v43
Tis: Faktorisera uttryck
Tor: Förenkla uttryck både manuellt och digitalt
Fre: Manipulering av formler
v44 HÖSTLOV
v45
Tis: Geometriska formler
Tors: Att beskriva mönster algebraiskt
Fre: Definitionen av ett linjärt samband
v46
Tis: Värdetabeller och koordinatsystem
Tor: Att beskriva linjära samband grafiskt
Fre: Att beskriva linjära samband grafiskt med digitala hjälpmedel
v47
Tis: Problemlösning med hjälp av grafer
Tor: Problemlösning med hjälp av grafer med digitala hjälpmedel
Fre: Att tolka k-värden och m-värden utifrån en linjär graf
v48
Tis: Bestäm en linjär funktion utifrån 2 givna punkter
Tors: Parallella linjer och skärningspunkter
Fre: Vi använder symboler för likhet och olikhet när vi beskriver linjära likheter och intervall
v49
Tis: Begreppet f(x) (Läses f av x): Vi diskuterar funktionsbegreppet. Vi illustrerar funktioner som grafer och ekvationer som korsande funktioner.
Tors: Problemlösning med grafisk metod med och utan digitala hjälpmedel
Fre: Tårtljuset - laboration
v50
Tis: Simhallen - Grupparbete
Tors: Vi diskuterar begreppen definitionsmängd och värdemängd
Fre: Exponentialfunktioner
v51
JULLOV - JULLOV - JULLOV
v2
Tis: Vi fortsätter arbeta med exponentialfunktioner och studerar skillnaden mellan dessa och linjära funktioner.
Tors: Vi löser potensfunktioner
Fre: Vi studerar samband mellan funktion och graf
v3
Tis: Vi arbetar hela veckan med matematiska modeller
Tors: Se ovan
Fre: Se ovan
v4
Tis: Vi repeterar kap 2 inför provet
Tors: Vi repeterar kap 2 inför provet
Fre: Vi repeterar kap 3 inför provet
v5
Tis: Vi repeterar kap 3 inför provet
Ons: PROV kl 08:00-10:00
Tors: Komplediga
Fre: Kompletterande digitalt prov
Arbetsområde 3: Sannolikhet & Statistik
v45
Tis:
Tor:
Fre:
v46
Tis:
Tor:
Fre:
v47
Tis:
Tor:
Fre:
v48
Tis:
Tor:
Fre:
v49
Tis:
Tor:
Fre:
v50
Tis:
Tor:
Fre: